A márka születésének pillanatában mindenre gondolni kell – a logótól kezdve, a színkódokon át egészen a bemutatkozó szövegig. Mindemellett persze alap, hogy könnyen megjegyezhető márkanevet, erős szlogent, valamint egyedi, minden szituációra külön kidolgozott kommunikációs stratégiát alkossunk. Igen ám, de mindez csak a márkaépítés alapköve.

A sikeres és kiforrott brand receptúrájában azonban ott van 7 titkos összetevő, amely nélkül a márkád olyan lenne, mint a húsleves hús nélkül.

1. Szerinted?

Sosem az számít, hogy te milyennek látod a márkádat – nem magadat kell megnyerned – a siker mindig a tömeg véleményén áll vagy bukik. Tudnod kell tehát, hogy mit gondolnak „rólad”, hiszen ez a márkaépítés alapja. De árcsi! A marketinggel ellentétben egy igazi brand sosem végez valódi közvélemény-kutatást és távol áll tőle az is, hogy nyilvános értékelést, véleményformálást kérjen. A brand magabiztos. Nem kérdezi meg, hogy mit gondolnak róla, miben kellene fejlődnie, javulnia. Hogy miért? Azért, amiért Gizi néni a matek doga aljára nem tesz be egy olyan bónuszkérdést, hogy „Kedves Tanulóm! Szerinted jól megtanítottam a Cosinus függvényt?” Gizi néni majd a dolgozat eredményeiből úgyis rájön, hogy mennyire volt jó az órája.
Szóval csak ekképpen tudod kideríteni, hogy mit gondolnak a márkádról:
Zárt fókuszcsoport: – akár a közeli barátok őszinte véleménye is megfelelhet (igyekezz a célcsoportodnak megfelelő embereket megkérdezni.
Figyelés: minden héten tarts online szemlét – keress rá a márkádra, tudd meg, hol és milyen formában jelent meg (pl. fórumok, social media megosztásoknál a megosztó ismerőseinek a reakciója: kapott lájkot? Volt hozzászólás?).
Ügyfélkövetés: nézd meg, hogy milyenek a vásárlóid! Hűségesek? Egy terméket vesznek tőled, vagy szépen, apránként minden kapcsolódó portékádat (full termékpalettát) eladsz nekik?

2. Építs magadnak teret, online!

A brandépítéshez elengedhetetlen egy olyan felület, tér, ahol kommunikálhatsz a rajongókkal. Legyenek egyedi tartalmaid és nyerd meg magadnak a közönséget! Blogolj, legyen Youtube csatornád, regisztrálj minden soical media felületre: Facebook, LikedIn, Google+, Twitter, Pinterest, Instagram, etc. Legyél jelen mindenhol, ne érd be csak a Facebookkal! Ne ijedj meg, vannak már olyan szuper programok, amelyekkel egyszerre tudsz posztolni minden felületre – figyeld a BrandMester blogot, hamarosan publikálunk a témában!)
Íme néhány pont az online brandépítéshez:

  • Légy hiteles!
  • Legyen egyedi kommunikációd!
  • Építs e-mail listát!
  • Legyen kiforrott és összetéveszthetetlen arculatod!
  • Találj ki egy olyan szlogent, ami könnyen megjegyezhető, egyedi és magába foglalja a márkád küldetését!
  • Hagyd szóhoz jutni az ügyfeleidet! Rossz véleményt kaptál? Eszedbe ne jusson törölni a kommentet! Reagálj a branded kommunikációs stratégiája szerint!
  • Szivárogj be mások online felületére! Pl.: van egy menő éttermed, akkor mindenképpen kérj fel egy kedvelt, elismert gasztrobloggert, hogy írjon rólad!

3. Rajongj a márkádért!

A brandednek az életed részévé kell válnia! Bárhova mész, bármit mondasz, mindig legyen jelen a márkád! Lássák rajtad az üzlettársaid, a barátiad és a szomszéd néni is, hogy fanatikus rajongó vagy! Hidd el, az igazi lovebrand ragályos!

4. Megbízhatóság!

Az ügyfelek számára a brand és a hűség kéz a kézben járnak. A kötődés alapja pedig a bizalom – fontos, hogy a márkád barátságos és baráti legyen. Ne azt mondd a vásárlónak, hogy „nekem te vagy az első” vagy „cégünk számára ügyfelei a legfontosabbak” – ez egyrészt unalmas és elcsépelt, másrészt a brand és az ügyfél kapcsolata pont fordítva működik: a vásárló rajong a márkáért és nem a márka a vásárlóért. Erős, stabil, rendezett imidzsre van szükség – a kommunikációd stílusa és megjelenése sose változzon!

5. Ne akarj mindenkinek megfelelni!

Fogadd el, hogy az emberek nem egyformák! Van, aki szereti a csokit és van, aki egyenesen irtózik tőle. Soha nem tudsz olyat alkotni, ami mindenkinek tetszik, ne akarj mindenki számára lovebrand lenni. Próbálj meg a legjobb lenni a saját piaci szegmenseden belül, de csak és kizárólag a célközönséged számára! A brandépítés üzlet – nem pedig megfelelési kényszer. Ne félj különbözni, tegyél olyat, amit mások nem mernek.

6. Adj értéket!

Bármit teszel, mindig közvetíts értéket! Nem kell Apple-nek lenned ahhoz, hogy hasonló lovebrandet teremts. Az alacsonyabb áron elérhető márkákért is lehet rajongani – nézd csak meg az IKEÁT – a saját szegmensén belül elég olcsó, mégis sokan rajonganak érte, hiszen emberközeli kommunikációja van és valós értékeket közvetít.
Az értékteremtéshez tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
Miben jobb a márkád, mint a konkurensé?
Mit ígérsz, ebből mit teljesítesz, és mindez miben különbözik a konkurensedtől?
Ezek az értékek hogyan hatnak az ügyfeleid érzéseire?
Megfelelő az ár-érték arányod? Az ügyfeleid azt kapják a pénzükért, amit ígér a terméked/szolgáltatásod?
A branded valóban él és lélegzik? Meg tudnád személyesíteni?

7. Reklámozz!

Ne skatulyázd be brandet! Hagyd lélegezni, engedd szabadjára! A következő techikákkal könnyen hírt adhatsz a márka létezéséről:
Találj ki a márkádhoz köthető, értékes programokat! (Pl.: futócipő-fotóverseny, étterem-főzőverseny, etc.)

  • Készíts infógrafikákat a márkáról!
  • Adj értékes, ingyenes tartalmakat!
  • Oktasd a piacot!
  • Ne fölényeskedj. Sose mondd azt, hogy a te márkád a legjobb! Ez visszataszító lehet.
  • Legyen erős, interaktív social media jelenléted!
  • Remarketingelj!

Neked mikor lesz lovebranded?