Sokan felteszik nekem a kérdést: megéri a celebmarketing? Nos, úgy érzem, eljött az ideje annak, hogy kicsit helyére tegyük a dolgokat… A becsület megkívánja: igen, én is dolgoztam már celebbekkel.
A munkám része a piacfigyelés: folyamatosan nyomon követem azokat a celebeket, akik köztudottan abból élnek, hogy a Facebook-, illetve Instagram-oldalukra fizetett reklámokat helyeznek ki. Tisztában vagyok az árakkal: a gigantikus követőbázissal rendelkező nagyágyúk nem olcsók.
MENNYI AZ ANNYI?
Létezik egy oldal – a Post for rent – ahol Te magad is utánanézhetsz az áraknak. Ezek nyilvános adatok… A 150.000-es követőbázissal rendelkezők induló ára 160.000 forint. A kisebbeket olcsóbban is meg lehet kapni, akad, aki 25 ropiért kiposztolja az oldalára, hogy Neked van a legjobb terméked (a nevére nem emlékszem, hogy ki volt az, na mindegy…). Akiket nem találsz meg a Post for renten, azokat privátban kell megcélozni. Felveszed velük a kapcsolatot, aztán megmondják, hogy mennyi az annyi. A nagyobbak 4-500,000 forintot is elkérnek egy darab Facebook vagy Insta poszt publikálásáért.
Megéri celebet bérelni?
Na ez az. Valamelyik nap a Youtube-on kalandoztam – megnéztem, hogy a csúcsvloggerek és bloggerek mennyit érnek MARKETING szempontból.
Nevet nem írok – de könnyen rátalálhatsz Te magad is az ominózus reklámra. Szóval adott egy jól menő vloggerina, – aki egyébként 160 ropiért nagyon szívesen megosztja a rajongóival a létezésed tényét, mely a social éterében nem lesz több 15 perc hírnévnél- aki besétált a cukcsi kamerájával az egyik barkácsáruházba és elkezdett ódákat zengeni az ottani lámpakínálatról.
Na már most valamit tegyünk rendbe: ennek a bútoráruháznak ki a potenciális vásárlóközönsége? Ki a vloggerina közönsége? (Megmondom: a 25 éven aluli ráérős kislányok, akik szabadidejükben megnézik, hogy mikképpen kell jól sminkelni meg ilyesmi).
Marhára kíváncsi voltam – amúgy is lakásfelújításban vagyok és csak konyhai munkalapért tértem be az üzletbe – megnéztem, hogy ki a fene jár abba az áruházba, amit legutóbb a hashtegek hősnőjével akartak eladni. Nos, a vásárlók átlagéletkora 30+ volt, a nemek harcát pedig egyértelműen a férfiak nyerték.
Biztos, ami biztos, amikor fizetésnél megkérdezte a pénztáros az irányítószámomat (ez by the way egy igen okos ötlet nyomon követés szempontjából), én is megkérdeztem az amúgy 50 év körüli pénztárost: hogy tetszik neki vloggerina videója. Erre csak annyit mondott: Hát az meg ki???
Mindenki arra költi a pénzét, amire akarja. Ugyanakkor szakmai kötelességem tájékoztatni a mélyen tisztelt vállalkozókat, hogy az online celebekre költött pénzre ne befektetésként, hanem önmaga egójának kényeztetéseként tekintsen.
A mai rohanó világban, amikor másodpercenként röppennek ki az újabb tartalmak, egy poszt élete – ha jól teljesít és fancy hozzászólásokat generál- maximum 2 nap (ez nagyon jóindulatú túlzás).
Ha 2 nap alatt 160.000-et (most minimál celebposzt budgettel számoltam) ráköltesz a saját, jól összerakott FB-posztod kiemelésére vagy Google Adwords hirdetésre, akkor biztos lehetsz abban, hogy akár 500x több RELEVÁNS ügyféljelöltet érhetsz el.
A többi a Te döntésed.
A Brand legyen Veled!
#BrandMester
Végezetül egy témába vágó muzsika. Hallgatni ér.